KPPD-Szczecinek S.A.
Oświadczenie o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego
1
OŚWIADCZENIE O STOSOWANIU ZASAD ŁADU KORPORACYJNEGO
RAPORT ROCZNY
DOTYCZĄCY STOSOWANIA ZASAD ŁADU KORPORACYJNEGO
ZA 2023 ROK
Raport niniejszy sporządzono uwzględniając postanowienia:
1. ustawy z 29.04.1994 r. o rachunkowości (art.49 ust.2a),
2. § 70 ust.6 pkt 5 Rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 29.03.2018 r. w spr. informacji
bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych oraz
warunków uznawania za równoważne informacji wymaganych przepisami prawa państwa
niebędącego państwem członkowskim ( Dz.U. z 2018, poz.757),
I. WSKAZANIE ZBIORU ZASAD ŁADU KORPORACYJNEGO
Spółka podlega zbiorowi zasad ładu korporacyjnego dla spółek notowanych na Głównym Rynku GPW
„Dobre Praktyki Spółek Notowanych na GPW 2021”, (dalej zwanym: ”DPSN”), stanowiącym załącznik
do Uchwały Rady Giełdy Nr 13/1834/2021 z dnia 29 marca 2021 r.
Tekst zbioru zasad ładu korporacyjnego pod nazwą: „Dobre Praktyki Spółek Notowanych na GPW 2021”
jest publicznie dostępny na stronie internetowej Spółki www.kppd.pl oraz www.corp-gov.gpw.pl
i www.seg.org.pl.
Zgodnie z zapisem §29 ust.2 Regulaminu Giełdy, ww. zasady ładu korporacyjnego nie są przepisami
obowiązującymi na giełdzie w rozumieniu Regulaminu Giełdy.
Co roku razem z raportem rocznym Spółka publikuje oświadczenie o stosowaniu zasad ładu
korporacyjnego w danym roku.
II. INFORMACJA W ZAKRESIE, W JAKIM EMITENT ODSTĄPIŁ OD POSTANOWIEŃ
ZBIORU ZASAD ŁADU KORPORACYJNEGO
Dnia 21 marca 2022 r. Emitent opublikow (poprzez system EBI) oraz umieścił na swojej stronie
internetowej raport 1/2022 - informację na temat stanu stosowania przez Spółkę zasad zawartych w
Zbiorze Dobre Praktyki Spółek Notowanych na GPW 2021. W 2023 r. zakres stosowanych zasad nie
uległ zmianie.
Poza wymienionymi w ww. raporcie niestosowanymi zasadami DPSN, nie zaistniały zdarzenia, w wyniku
których nastąpiłoby naruszenie zasad ładu korporacyjnego.
Na dzień sporządzenia niniejszego Oświadczenia, Spółka w dalszy ciągu nie stosuje 8 zasad: 1.3.1., 1.4.,
1.4.1., 1.6., 3.2., 4.1., 6.2., 6.3.
1. POLITYKA INFORMACYJNA I KOMUNIKACJA Z INWESTORAMI
1.3.1. zagadnienia środowiskowe, zawierające mierniki i ryzyka związane ze zmianami klimatu
i zagadnienia zrównoważonego rozwoju;
Komentarz Spółki: Spółka w swojej działalności uwzględnia zagadnienia środowiskowe. Spółka
prowadzi prace nad nowelizacją strategii biznesowej, obejmującą również tematykę ESG.
1.4. W celu zapewnienia należytej komunikacji z interesariuszami, w zakresie przyjętej strategii
biznesowej spółka zamieszcza na swojej stronie internetowej informacje na temat założeń posiadanej
strategii, mierzalnych celów, w tym zwłaszcza celów długoterminowych, planowanych działań oraz
postępów w jej realizacji, określonych za pomocą mierników, finansowych i niefinansowych. Informacje
na temat strategii w obszarze ESG powinny m.in.:
KPPD-Szczecinek S.A.
Oświadczenie o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego
2
Komentarz Spółki: Spółka deklaruje, że stosowne informacje zostaną umieszczone na jej stronie
internetowej po przyjęciu znowelizowanej strategii.
1.4.1. objaśniać, w jaki sposób w procesach decyzyjnych w spółce i podmiotach z jej grupy uwzględniane
są kwestie związane ze zmianą klimatu, wskazując na wynikające z tego ryzyka;
Komentarz Spółki: Po przyjęciu strategii, o której mowa w komentarzu do zasady 1.4, Zarząd Spółki
podejmie decyzje w zakresie publikacji informacji.
1.6. W przypadku spółki należącej do indeksu WIG20, mWIG40 lub sWIG80 raz na kwartał,
a w przypadku pozostałych nie rzadziej niż raz w roku, spółka organizuje spotkanie dla inwestorów,
zapraszając na nie w szczególności akcjonariuszy, analityków, ekspertów branżowych i przedstawicieli
mediów. Podczas spotkania zarząd spółki prezentuje i komentuje przyjętą strategię i jej realizację, wyniki
finansowe spółki i jej grupy, a także najważniejsze wydarzenia mające wpływ na działalność spółki i jej
grupy, osiągane wyniki i perspektywy na przyszłość. Podczas organizowanych spotkań zarząd spółki
publicznie udziela odpowiedzi i wyjaśnień na zadawane pytania.
Komentarz Spółki: Spółka nie organizuje spotkań dla inwestorów. Jednak Zarząd Spółki
zainteresowanym interesariuszom na zwyczajnym walnym zgromadzeniu, podczas transmisji w czasie
rzeczywistym, przedstawia wyniki finansowe oraz najważniejsze wydarzenia mające wpływ na działalność
Spółki. Również udzielane są odpowiedzi i wyjaśnienia. Ponadto Zarząd Spółki prezentuje i komentuje
sytuacje Spółki w raportach bieżących i okresowych.
2. ZARZĄD I RADA NADZORCZA
2.1. Spółka powinna posiadać politykę różnorodności wobec zarządu oraz rady nadzorczej, przyjętą
odpowiednio przez radę nadzorczą lub walne zgromadzenie. Polityka różnorodności określa cele i kryteria
żnorodności m.in. w takich obszarach jak płeć, kierunek wykształcenia, specjalistyczna wiedza, wiek
oraz doświadczenie zawodowe, a także wskazuje termin i sposób monitorowania realizacji tych celów.
W zakresie zróżnicowania pod względem płci warunkiem zapewnienia różnorodności organów spółki jest
udział mniejszości w danym organie na poziomie nie niższym niż 30%.
Komentarz Spółki: Od 27.05.2022 r. po zatwierdzeniu przez Zwyczajne Walne Zgromadzenie, Spółka
posiada politykę żnorodności w odniesieniu do Zarządu oraz Rady Nadzorczej wymaganej przez
powyżej opisaną zasadę. W skład tych organów powoływane są osoby posiadające odpowiednie
wykształcenie, specjalistyczną wiedzę, kompetencje i umiejętności, z poszanowaniem równych szans
każdej z osób bez względu na jej płeć lub wiek. W ocenie Spółki, stosowane procedury powołania osób do
powyższych organów Spółki zapewniają prawidłową i niezależną ocenę kandydatów przy zastosowaniu
obiektywnych merytorycznych kryteriów bez względu na płeć i wiek kandydata. W skład Zarządu oraz
Rady Nadzorczej Spółki wchodzą członkowie z wykształceniem w zakresie: technologii drewna, ekonomii,
finansów i rachunkowości, prawa oraz żnorodnym doświadczeniem zawodowym, także w branży
drzewnej. Jednocześnie informuje się, że na dzień sporządzenia niniejszego Oświadczenia zachowany jest
parytet różnorodności (na poziomie nie niższym niż 30 %) pod względem płci w Zarządzie (50%) i Radzie
Nadzorczej (40%).
2.2. Osoby podejmujące decyzje w sprawie wyboru członków zarządu lub rady nadzorczej spółki
powinny zapewnić wszechstronność tych organów poprzez wybór do ich składu osób zapewniających
żnorodność, umożliwiając m.in. osiągnięcie docelowego wskaźnika minimalnego udziału mniejszości
określonego na poziomie nie niższym niż 30%, zgodnie z celami określonymi w przyjętej polityce
żnorodności, o której mowa w zasadzie 2.1.
Komentarz Spółki: Zgodnie z wyjaśnieniami do zasady 2.1. zasada 2.2 jest stosowana po wprowadzeniu
polityki żnorodności wskazanej w tej zasadzie. W żadnym przypadku osoby podejmujące decyzje w
sprawie wyboru członków Zarządu lub Rady Nadzorczej nie są ograniczone w zakresie przedstawiania
kandydatur i dokonywania wyboru. Jednocześnie informuje się, że na dzień sporządzenia niniejszego
KPPD-Szczecinek S.A.
Oświadczenie o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego
3
raportu zachowany jest parytet żnorodności (na poziomie nie niższym niż 30 %) pod względem płci w
Zarządzie (50%) i Radzie Nadzorczej (40%).
3. SYSTEMY I FUNKCJE WEWNĘTRZNE
3.2. Spółka wyodrębnia w swojej strukturze jednostki odpowiedzialne za zadania poszczególnych
systemów lub funkcji, chyba że nie jest to uzasadnione z uwagi na rozmiar spółki lub rodzaj jej
działalności.
Komentarz Spółki: Z uwagi na rozmiar Spółki nie jest uzasadnione wyodrębnienie jednostek
odpowiedzialnych za realizację zadań w poszczególnych systemach lub funkcjach. Zadania
poszczególnych systemów realizują pracownicy Biura Spółki. Odpowiednie piony podlegają bezpośrednio
Prezesowi Zarządu lub członkowi zarządu.
3.7. Zasady 3.4 - 3.6 mają zastosowanie również w przypadku podmiotów z grupy spółki o istotnym
znaczeniu dla jej działalności, jeśli wyznaczono w nich osoby do wykonywania tych zadań.
Komentarz Spółki: Zasada nie dotyczy Spółki. Spółka nie tworzy grupy.
3.10. Co najmniej raz na pięć lat w spółce należącej do indeksu WIG20, mWIG40 lub sWIG80
dokonywany jest, przez niezależnego audytora wybranego przy udziale komitetu audytu, przegląd funkcji
audytu wewnętrznego.
Komentarz Spółki: Zasada nie dotyczy Spółki. Spółka nie należy do indeksu WIG20, mWIG40 lub
sWIG80.
4. WALNE ZGROMADZENIE I RELACJE Z AKCJONARIUSZAMI
4.1. Spółka powinna umożliwić akcjonariuszom udział w walnym zgromadzeniu przy wykorzystaniu
środków komunikacji elektronicznej (e-walne), jeżeli jest to uzasadnione z uwagi na zgłaszane spółce
oczekiwania akcjonariuszy, o ile jest w stanie zapewnić infrastrukturę techniczną niezbędną dla
przeprowadzenia takiego walnego zgromadzenia.
Komentarz Spółki: Nie stosowanie ww. zasady wynika z ryzyka natury techniczno-prawnej, związanego
z możliwością niewłaściwej identyfikacji akcjonariusza uprawnionego do udziału w walnym
zgromadzeniu, jak również ryzyka dotyczącego naruszenia bezpieczeństwa i płynności komunikacji
elektronicznej oraz ewentualnego podważenia podjętych uchwał.
6. WYNAGRODZENIA
6.2. Programy motywacyjne powinny być tak skonstruowane, by między innymi uzależniały poziom
wynagrodzenia członków zarządu spółki i jej kluczowych menedżerów od rzeczywistej, długoterminowej
sytuacji spółki w zakresie wyników finansowych i niefinansowych oraz długoterminowego wzrostu
wartości dla akcjonariuszy i zrównoważonego rozwoju, a także stabilności funkcjonowania spółki.
Komentarz Spółki: W Spółce nie ma programów motywacyjnych. Jednak Spółka deklaruje, że
w przypadku stworzenia programów motywacyjnych będzie stosowana powyższa zasada.
6.3. Jeżeli w spółce jednym z programów motywacyjnych jest program opcji menedżerskich, wówczas
realizacja programu opcji winna być uzależniona od spełnienia przez uprawnionych, w przeciągu
co najmniej 3 lat, z góry wyznaczonych, realnych i odpowiednich dla spółki celów finansowych
i niefinansowych oraz zrównoważonego rozwoju, a ustalona cena nabycia przez uprawnionych akcji lub
rozliczenia opcji nie może odbiegać od wartości akcji z okresu uchwalania programu.
KPPD-Szczecinek S.A.
Oświadczenie o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego
4
Komentarz Spółki: W Spółce nie ma programów motywacyjnych. Jednak Spółka deklaruje, że
w przypadku stworzenia programów motywacyjnych będzie stosowana powyższa zasada.
II. OPIS GŁÓWNYCH CECH STOSOWANYCH W SPÓŁCE SYSTEMÓW KONTROLI
WEWNĘTRZNEJ I ZARZĄDZANIA RYZYKIEM W ODNIESIENIU DO PROCESU
SPORZĄDZANIA SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH
W celu zabezpieczenia prawidłowości, rzetelności i zgodności z obowiązującymi przepisami sprawozdań
finansowych w Spółce wykorzystywane są elementy systemów kontroli wewnętrznej i zarządzania
ryzykiem.
System kontroli wewnętrznej opiera się na:
1. Regulaminie Organizacyjnym Spółki,
2. Polityce rachunkowości,
3. Zintegrowanym Systemie Informatycznym klasy ERP,
4. Systemie Zarządzania Jakością ISO 9001;2015.
Politykę rachunkowości w Spółce kształtuje Zarząd Spółki zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Eliminacja ryzyk związanych z procesem sporządzania sprawozdania finansowego rozłożona jest między
jednostki organizacyjne i Biuro Spółki. Spółka bowiem jako przedsiębiorstwo wielozakładowe prowadzi
działalność w 12 Oddziałach, a zatem i poszczególne zdarzenia gospodarcze są tam zarejestrowane.
Księgi rachunkowe prowadzone są w samodzielnie bilansujących się Oddziałach oraz w Biurze Spółki
z wykorzystaniem zintegrowanego systemu informatycznego zainstalowanego na centralnym serwerze.
Udzielenie przez Zarząd Spółki pełnomocnictw do zarządzania wydzielonym majątkiem połączone jest
równolegle z odpowiedzialnością.
Kierownictwo Oddziału odpowiada za prawidłową kontrolę wewnętrzną w jednostce. Szczególną rolę
kontrolera wewnętrznego pełni Główny Księgowy Zakładu.
Z uwagi na to, że rejestracja podstawowych zdarzeń gospodarczych przebiega na poziomie Oddziału,
bardzo ważnym jest ograniczenie do minimum możliwości wystąpienia ryzyka w tych zakładach.
Każdy Oddział do sporządzonego sprawozdania finansowego załącza stosowne oświadczenie złożone
przez Dyrektora Zakładu oraz Głównego Księgowego Zakładu. W oświadczeniu tym uznają swoją
odpowiedzialność za prawidłowość, kompletność i rzetelność sprawozdania finansowego oraz
stwierdzają, że jest one wolne od istotnych błędów i przeoczeń, a także potwierdzają, że wszystkie
wykazane aktywa są przez nich kontrolowane.
Sporządzone przez Oddziały sprawozdania finansowe podlegają, przed audytem przez biegłego
rewidenta, weryfikacji przez odpowiednie służby Biura Spółki - głównie służby księgowe.
Wdrożenie Zintegrowanego Systemu Informatycznego mySAP ERP pozwala zwiększyć kontrolę
wewnętrzną w zakresie działalności Oddziałów i prawidłowości zaewidencjonowania procesów
gospodarczych i finansowych występujących w Spółce.
Bezpieczeństwo eksploatacji systemu mySAP zapewnia odpowiednia struktura uprawnień
do poszczególnych transakcji, przydzielonych poszczególnym użytkownikom. Zarządzaniem tymi
uprawnieniami zajmuje się administrator w Dziale Informatyki, w porozumieniu z dyrektorami oddziałów
oraz administratorami obszarowymi, którzy posiadają maksymalne uprawnienia.
Istotnym elementem zarządzania ryzykiem jest korzystanie z: licencjonowanego arkusza kalkulacyjnego
umożliwiającego naliczenie metodą aktuarialną rezerw na długoterminowe świadczenia pracownicze,
usług ubezpieczyciela wierzytelności - firmy Coface Poland, jak również brokera w zakresie ubezpieczeń
majątkowych.
Zarząd Spółki sformalizow poprzez podjęcie stosownej uchwały zapisy dotyczące polityki
zabezpieczeń ryzyka kursowego w Spółce.
1. KPPD-Szczecinek S.A. posiada znaczną przewagę działalności eksportowej nad importową
i w związku z tym narażona jest na ryzyko kursowe.
2. Źródłem ryzyka kursowego w Spółce są:
dostawy handlowe eksportowe (szeroko rozumiane),
KPPD-Szczecinek S.A.
Oświadczenie o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego
5
kontrakty krajowe denominowane w walutach obcych,
finansowanie działalności kredytem walutowym,
import surowców do produkcji, materiałów i maszyn.
3. Celem ograniczenia wpływu zmian kursów walutowych na rachunek wyników Spółka zawiera
transakcje zabezpieczające.
4. Polityka zabezpieczeń obejmuje horyzont 4 przyszłych kwartałów kalendarzowych i opiera się
na kroczącej prognozie przepływów walutowych Spółki.
5. Prognoza przepływów walutowych aktualizowana jest co kwartał przez kierownika Działu
Gospodarki Finansowej i przedstawiana Zarządowi.
6. Zabezpieczeniu podlega do 40% ekspozycji walutowej netto, ustalonej na podstawie
prognozowanych przepływów.
7. Do zabezpieczenia walutowego Spółka wykorzystuje głównie kontrakty forward oraz
w niewielkim stopniu opcje walutowe, nie noszące znamion spekulacji.
8. Kontrakty forward zawierane są z maksymalnie rocznym terminem zapadalności. Dopuszcza się
wcześniejsze rozliczenie kontraktu w zależności od sytuacji na rynku walutowym i bieżących
potrzeb finansowania działalności.
9. Spółka na bieżąco monitoruje sytuację na rynku walutowym oraz analizuje prognozowaną
ekspozycję spółki na ryzyko kursowe.
10. Spółka zawiera kontrakty terminowe w bankach ją obsługujących i w ramach udzielonych przez
te banki limitów na transakcje walutowe.
11. Decyzje o zawarciu kontraktów terminowych podejmuje Zarząd, przy zachowaniu zasady
ostrożności, tzn. zabezpieczeniem jest obejmowanych max 40% przepływów netto w danej
walucie. W szczególnych przypadkach decyzje podejmuje główny księgowy Spółki wraz
z kierownikiem Działu Gospodarki Finansowej, przy czym jednorazowa transakcja nie może
przekroczyć wartości 200 tys. EUR.
12. Spółka nie dokonuje transakcji niezgodnych z pozycją walutową Spółki.
13. Zarząd, co kwartał przedstawia Radzie Nadzorczej informację o rozliczonych kontraktach
w poprzednim kwartale i o posiadanych transakcjach zabezpieczających.
14. Powyższe zasady są kontynuacją dotychczas prowadzonych działań zmierzających
do zabezpieczenia ryzyka walutowego.
W 2022 roku został przyjęty dokument: „Regulamin Audytu Wewnętrznego w KPPD-Szczecinek S.A.”
wraz z procedurą Systemu Zarządzania Jakością „Zarządzanie ryzykiem”.
IV. WSKAZANIE AKCJONARIUSZY POSIADAJĄCYCH BEZPOŚREDNIO LUB
POŚREDNIO ZNACZNE PAKIETY AKCJI
W poniższej tabeli wskazano akcjonariuszy, którzy posiadają bezpośrednio znaczne pakiety akcji Spółki
(powyżej 5%), zgodnie z posiadanymi przez Spółkę informacjami.
Akcjonariusz
Liczba
akcji w szt.
Udział w
kapitale
zakładowym
w %
Liczba
głosów w
szt.
Udział
w ogólnej
liczbie
głosów na
WZA w %
Menadile Holdings Co. Ltd
352.241 21,71 352.241 21,71
Tarko Sp. z o.o. 351.213 21,65 351.213 21,65
TLH Verwaltungs und Beteiligungs
GmbH
270.884 16,70 270.884 16,70
KPPD-Szczecinek S.A.
Oświadczenie o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego
6
Drembo Sp. z o.o. 224.686 13,85 224.686 13,85
Kalina Sp. z o.o. i Drzewiarze Sp.k. 146.694 9,04 146.694 9,04
Kalina Sp. z o.o. i Wspólnicy Sp.k. 93.704 5,78 93.704 5,78
Zarządowi Spółki nie są znani akcjonariusze, którzy pośrednio posiadaliby znaczne pakiety akcji
Emitenta.
V. WSKAZANIE POSIADACZY WSZELKICH PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH, KTÓRE
DAJĄ SPECJALNE UPRAWNIENIA KONTROLNE
Nie występują.
VI. WSKAZANIE WSZELKICH OGRANICZEŃ ODNOŚNIE DO WYKONYWANIA PRAWA
GŁOSU
Nie występują.
VII. WSKAZANIE WSZELKICH OGRANICZEŃ DOTYCZĄCYCH PRZENOSZENIA PRAWA
WŁASNOŚCI PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH
Nie występują.
VIII. OPIS ZASAD DOTYCZĄCYCH POWOŁYWANIA I ODWOŁYWANIA OSÓB
ZARZĄDZAJĄCYCH ORAZ ICH UPRAWNIEŃ
Zgodnie z art.10 Statutu Spółki:
1. Rada Nadzorcza powołuje Prezesa Zarządu oraz na wniosek Prezesa Zarządu pozostałych
członków Zarządu lub powołuje ich z własnej inicjatywy.
2. Rada Nadzorcza określa liczbę członków Zarządu.
3. Rada Nadzorcza może odwołać lub zawiesić w czynnościach Prezesa Zarządu, członka Zarządu
lub cały Zarząd przed upływem kadencji Zarządu.
4. Członkowie Zarządu mogą zostać odwołani lub zawieszeni w czynnościach przez Walne
Zgromadzenie.
Zarząd wykonuje wszelkie uprawnienia w zakresie zarządzania Spółką, z wyjątkiem uprawnień
zastrzeżonych przez prawo lub Statut Spółki dla pozostałych organów Spółki.
Każdy członek Zarządu może prowadzić sprawy nieprzekraczające zakresu zwykłych czynności Spółki.
Jeżeli jednak przed załatwieniem takiej sprawy, choć jeden z pozostałych członków Zarządu sprzeciwi się
jej przeprowadzeniu lub jeżeli sprawa przekracza zakres zwykłych czynności Spółki, wymagana jest
uprzednia uchwała Zarządu.
Prawo Zarządu do podjęcia decyzji o emisji lub wykupie akcji uwarunkowane jest uzyskaniem
stosownych uchwał organów Spółki.
IX. OPIS ZASAD ZMIANY STATUTU EMITENTA
Stosownie do postanowień Kodeksu spółek handlowych oraz Statutu Spółki, propozycje zmian w Statucie
Spółki mogą wnosić Zarząd Spółki, Rada Nadzorcza bądź akcjonariusze.
Odpowiednie wnioski kierowane są do Zarządu Spółki z jednoczesnym żądaniem umieszczenia
stosownego punktu w porządku obrad najbliższego Walnego Zgromadzenia.
Propozycje zmian w Statucie są przedmiotem obrad Zarządu oraz Rady Nadzorczej.
Zarząd Spółki umieszcza stosowny punkt w proponowanym porządku obrad, który podlega ogłoszeniu.
KPPD-Szczecinek S.A.
Oświadczenie o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego
7
Zgodnie z zapisem w Statucie Spółki, uchwała za zmianą Statutu wymaga większości trzech czwartych
głosów oddanych.
Natomiast w przypadku uchwały o istotnej zmianie przedmiotu działalności Spółki mają zastosowanie
przepisy art. 416 Ksh.
X. SPOSÓB DZIAŁANIA WALNEGO ZGROMADZENIA I JEGO ZASADNICZE
UPRAWNIENIA ORAZ OPIS PRAW AKCJONARIUSZY I SPOSOBU ICH WYKONYWANIA
W Spółce obowiązuje „Regulamin obrad Walnego Zgromadzenia KPPD-Szczecinek S.A.”, w którym
zawarto m.in.:
zasady wyboru Przewodniczącego Walnego Zgromadzenia,
tryb prowadzenia obrad przez Przewodniczącego,
zasady udzielania informacji akcjonariuszowi,
tryb głosowania w sprawie wyborów i odwołania,
zasady wyborów Rady Nadzorczej w drodze głosowania odrębnymi grupami.
Treść ww Regulaminu jest dostępna na stronie internetowej Spółki: www.kppd.pl/Dla inwestorów/ ład
korporacyjny.
Do kontaktów akcjonariuszy ze Spółką w sprawach związanych z organizacją Walnego Zgromadzenia
udostępnia się stronę internetową Spółki www.kppd.pl oraz adres poczty elektronicznej wz@kppd.pl.
Walne Zgromadzenia odbywają się w siedzibie Spółki, która mieści się w Szczecinku.
Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd Spółki, z zastrzeżeniem przepisów art. 399-401 Kodeksu spółek
handlowych oraz postanowień art. 21 Statutu Spółki.
Walne Zgromadzenie zwołane na wniosek akcjonariuszy reprezentujących co najmniej jedną dwudziestą
kapitału zakładowego lub organu nadzoru powinno się odbyć w terminie wskazanym w żądaniu, a jeżeli
dotrzymanie tego terminu napotyka na istotne przeszkody bądź jego dochowanie nie jest możliwe
w świetle przepisów regulujących zasady zwoływania Walnego Zgromadzenia - w najbliższym terminie,
umożliwiającym rozstrzygnięcie przez Zgromadzenie spraw, wnoszonych pod jego obrady.
Rada Nadzorcza oraz akcjonariusz lub akcjonariusze reprezentujący co najmniej jedną dwudziestą
kapitału zakładowego mogą żądać umieszczenia poszczególnych spraw w porządku obrad Walnego
Zgromadzenia. Żądanie zwołania Walnego Zgromadzenia oraz umieszczenia określonych spraw
w porządku jego obrad, zgłaszane przez uprawnione podmioty, powinno być uzasadnione,
z wyłączeniem sytuacji, gdy żądanie zwołania Walnego Zgromadzenia zgłaszane jest przez organ
nadzoru.
W przypadku zwołania lub żądania zwołania Walnego Zgromadzenia przesłanego drogą elektroniczną
akcjonariusz przesyła w załączeniu, w formacie PDF, odpowiednie dokumenty potwierdzające
uprawnienie akcjonariusza (tj. świadectwo depozytowe, odpis z Krajowego Rejestru Sądowego, itp.).
Walne Zgromadzenie zwołuje się przez ogłoszenie, które powinno być dokonane co najmniej na 26 dni
przed terminem Walnego Zgromadzenia, z uwzględnieniem postanowień art.4021 i 4022 Kodeksu spółek
handlowych.
Walne Zgromadzenie odbywa się w siedzibie Spółki w terminie określonym w ogłoszeniu dokonanym na
stronie internetowej Spółki oraz w raporcie bieżącym przekazanym zgodnie z przepisami o ofercie
publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu
oraz o spółkach publicznych.
W Spółce przyjęto zasadę, iż obrady Walnego Zgromadzenia rozpoczynają się w południe.
W Walnym Zgromadzeniu mogą uczestniczyć osoby będące akcjonariuszami spółki na 16 dni przed datą
Walnego Zgromadzenia, którzy wystąpili do podmiotu prowadzącego rachunek papierów wartościowych
o wystawienie imiennego zaświadczenia o prawie uczestnictwa w walnym zgromadzeniu. Listę
uprawnionych do uczestnictwa w Walnym Zgromadzeniu Spółka ustala na podstawie wykazu
sporządzonego przez podmiot prowadzący depozyt papierów wartościowych zgodnie z przepisami
o obrocie instrumentami finansowymi.
KPPD-Szczecinek S.A.
Oświadczenie o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego
8
Lista akcjonariuszy uprawnionych do uczestnictwa w Walnym Zgromadzeniu, podpisana przez Zarząd,
zawierająca nazwiska i imiona albo firmy (nazwy) uprawnionych, ich miejsce zamieszkania (siedzibę),
liczbę, rodzaj akcji oraz liczbę przysługujących im głosów jest wyłożona w Biurze Zarządu Spółki przez
3 dni powszednie przed odbyciem Walnego Zgromadzenia. Akcjonariusz może żądać przesłania mu listy
akcjonariuszy nieodpłatnie pocztą elektroniczną, podając adres, na który lista powinna zostać wysłana.
Jeżeli akcjonariusz nie zarejestrował swojego uczestnictwa w Walnym Zgromadzeniu, konieczne jest
potwierdzenie przez niego faktu bycia akcjonariuszem Spółki poprzez przedłożenie świadectwa
depozytowego.
Uczestnictwo przedstawiciela akcjonariusza w Walnym Zgromadzeniu oraz wykonywanie prawa głosu
wymaga udokumentowania prawa do działania w jego imieniu w sposób należyty.
Domniemuje się, że dokument pisemny, potwierdzający prawo reprezentowania akcjonariusza na
Walnym Zgromadzeniu, jest zgodny z prawem i nie wymaga dodatkowych potwierdzeń, chyba że jego
autentyczność lub ważność prima facie budzi wątpliwości Zarządu Spółki lub Przewodniczącego
Walnego Zgromadzenia.
Pełnomocnictwo do uczestniczenia w Walnym Zgromadzeniu i wykonywania prawa głosu wymaga
udzielenia go na piśmie lub w postaci elektronicznej z użyciem poczty elektronicznej, przy czym
dokument pełnomocnictwa winien być przetworzony do postaci cyfrowej (PDF). Pełnomocnictwo
sporządzone w języku obcym winno być złożone łącznie z jego tłumaczeniem na język polski dokonanym
przez tłumacza przysięgłego.
Zawiadomienie o udzieleniu pełnomocnictwa w postaci elektronicznej powinno być skierowane do Spółki
pisemnie lub na adres poczty elektronicznej wz@kppd.pl i zawierać wskazanie mocodawcy (w tym
adresu e-mailowego) oraz pełnomocnika, wydruk dokumentu pełnomocnictwa lub jego treść oraz
dokument (w formacie PDF) umożliwiający potwierdzenie uprawnienia reprezentacji akcjonariusza
(np. odpis z Krajowego Rejestru Sądowego). Zawiadomienie, o którym mowa wyżej winno być przesłane
w formie elektronicznej najpóźniej na dzień przed rozpoczęciem Walnego Zgromadzenia.
Ryzyko związane z użyciem elektronicznej formy komunikacji leży po stronie akcjonariusza.
Przy uzupełnianiu listy obecności na walnym zgromadzeniu Spółka dokonuje tylko kontroli
ww dokumentów.
Zadaniem osoby otwierającej walne zgromadzenie zwykle jest nią Przewodniczący Rady Nadzorczej
Spółki - jest doprowadzenie do niezwłocznego wyboru przewodniczącego, powstrzymując się
od jakichkolwiek innych rozstrzygnięć merytorycznych lub formalnych.
Walne Zgromadzenie może podejmować uchwały bez względu na liczbę obecnych akcjonariuszy
lub reprezentowanych akcji.
Akcjonariusz lub akcjonariusze reprezentujący łącznie co najmniej jedną dwudziestą kapitału
zakładowego mogą przed terminem Walnego Zgromadzenia zgłaszać Spółce na piśmie lub przy
wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej projekty uchwał dotyczące spraw wprowadzonych
do porządku obrad Walnego Zgromadzenia lub spraw, które mają zostać wprowadzone do porządku
obrad. Zgłoszenie winno zostać złożone Spółce najpóźniej w dniu poprzedzającym termin Walnego
Zgromadzenia do godz. 16:00.
Uchwały Walnego Zgromadzenia podejmowane są zwykłą większością głosów, jeżeli Statut Spółki
lub Kodeks spółek handlowych nie stanowią inaczej.
Uchwały Walnego Zgromadzenia wymaga:
1. rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania Zarządu z działalności Spółki oraz sprawozdania
finansowego za ubiegły rok obrotowy,
2. podział zysku albo pokrycie straty,
3. udzielenie absolutorium członkom organów Spółki z wykonania przez nich obowiązków,
4. zawarcie przez Spółkę umowy pożyczki, poręczenia lub innej podobnej umowy z członkiem
Zarządu, Rady Nadzorczej, prokurentem, likwidatorem lub na rzecz którejkolwiek z tych osób,
5. nabycie lub zbycie przez Spółkę przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części oraz
ustanowienia na nich ograniczonego prawa rzeczowego,
6. nabycie i zbycie nieruchomości, użytkowania wieczystego lub udziału w nieruchomości,
z zastrzeżeniem treści art.19.2 pkt 6 Statutu Spółki,
KPPD-Szczecinek S.A.
Oświadczenie o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego
9
7. postanowienie dotyczące roszczeń o naprawienie szkody wyrządzonej przy sprawowaniu zarządu
albo nadzoru,
8. emisja obligacji zamiennych lub z prawem pierwszeństwa,
W następujących sprawach uchwały Walnego Zgromadzenia podejmowane są większością 3/4 (trzech
czwartych) głosów oddanych:
1. zmiana Statutu, w tym podwyższenie lub obniżenie kapitału zakładowego,
2. emisja obligacji zamiennych i obligacji z prawem pierwszeństwa objęcia akcji,
3. zbycie przedsiębiorstwa Spółki albo jego zorganizowanej części,
4. rozwiązanie Spółki,
5. połączenie Spółki z inną spółką handlową,
6. podział Spółki,
7. przekształcenie Spółki w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością,
przy czym w sprawach wymienionych w pkt 5, 6 oraz 7 akcjonariusze głosujący za podjęciem uchwały
muszą jednocześnie reprezentować co najmniej 50 % kapitału zakładowego Spółki.
Uchwały w przedmiocie zmian Statutu Spółki zwiększających świadczenia akcjonariuszy
lub uszczuplających prawa przyznane osobiście poszczególnym akcjonariuszom wymagają zgody
wszystkich akcjonariuszy, których dotyczą.
Podczas obrad powinny być rozpatrywane wszystkie sprawy będące w porządku obrad.
Uchwala o zaniechaniu rozpatrywania sprawy umieszczonej w porządku obrad może zapaść wyłącznie
w przypadku, gdy przemawiają za nią istotne i rzeczowe powody. Wniosek w takiej sprawie powinien
zostać szczegółowo umotywowany przez wnioskodawcę. Walne zgromadzenie nie może podjąć uchwały
o zdjęciu z porządku obrad bądź o zaniechaniu rozpatrywania sprawy umieszczonej w porządku obrad
na wniosek akcjonariuszy.
Zgodnie z dotychczasową praktyką każdy ze zgłaszających sprzeciw wobec uchwały miał możliwość
przedstawienia swoich argumentów i uzasadnienia sprzeciwu. Ponadto, obowiązujący Regulamin obrad
Walnego Zgromadzenia zawiera zapis, iż przewodniczący powinien umożliwić akcjonariuszowi
uzasadnienie zgłaszanego sprzeciwu.
Zgodnie z praktyką do protokołu były przyjmowane pisemne oświadczenia uczestników walnego
zgromadzenia.
Zarząd Spółki dokłada starań, aby przedstawicielom mediów były udostępniane rzetelne informacje
na temat bieżącej działalności Spółki, sytuacji gospodarczej przedsiębiorstwa, z uwzględnieniem jednak,
iż obowiązki informacyjne spółka publiczna wykonuje w sposób wynikający z przepisów prawa
o publicznym obrocie papierami wartościowymi. Za zgodą Walnego Zgromadzenia Spółka umożliwia
przedstawicielom mediów obecność na walnych zgromadzeniach.
W celu sprawnego głosowania nad uchwałami- wykorzystywany jest system elektronicznego liczenia
głosów. Ponadto Spółka transmitowała obrady Walnego Zgromadzenia na swojej stronie internetowej.
W terminie tygodnia od zakończenia Walnego Zgromadzenia Spółka ujawnia na swojej stronie
internetowej wyniki głosowań nad uchwałami.
XI. SKŁAD OSOBOWY I OPIS DZIAŁANIA ZARZĄDU EMITENTA
W 2023 roku Zarząd Spółki działał w następującym składzie:
1. Marek Szumowicz-Włodarczyk – Prezes Zarządu– Dyrektor Generalny,
2. Bożena Czerwińska-Lasak – Wiceprezes– Dyrektor Finansowy.
Zarząd wykonuje wszelkie uprawnienia w zakresie zarządzania Spółką, z wyjątkiem uprawnień
zastrzeżonych przez prawo lub Statut Spółki dla pozostałych organów Spółki.
Każdy członek Zarządu może prowadzić sprawy nieprzekraczające zakresu zwykłych czynności Spółki.
Jeżeli jednak przed załatwieniem takiej sprawy, choć jeden z pozostałych członków Zarządu sprzeciwi się
jej przeprowadzeniu lub jeżeli sprawa przekracza zakres zwykłych czynności Spółki, wymagana jest
uprzednia uchwała Zarządu.
KPPD-Szczecinek S.A.
Oświadczenie o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego
10
Uchwały Zarządu zapadają bezwzględną większością głosów. W przypadku równości głosów decyduje
głos Prezesa Zarządu.
Zarząd Spółki wnikliwie analizuje podejmowane działania i decyzje.
Członkowie Zarządu wypełniają swoje obowiązki ze starannością i z wykorzystaniem najlepszej
posiadanej wiedzy oraz doświadczenia życiowego.
Członkowie Zarządu są zobowiązani do informowania Rady Nadzorczej o każdym konflikcie interesów
w związku z pełnioną funkcją lub o możliwości jego powstania.
Tryb działania Zarządu, a także sprawy, które mogą być powierzone poszczególnym jego członkom,
określa szczegółowo Regulamin Zarządu, którego treść jest dostępna na stronie internetowej Spółki.
Życiorysy członków Zarządu Spółki dostępne są na stronie internetowej KPPD-Szczecinek S.A.-
http://www.kppd.pl
XII. SKŁAD OSOBOWY I OPIS DZIAŁANIA RADY NADZORCZEJ EMITENTA ORAZ ICH
KOMITETÓW
W 2023 r. Rada Nadzorcza działała w następującym składzie:
1. Joanna Połetek-Żygas - Przewodnicząca,
2. Andrzej Gruse - Zastępca Przewodniczącej,
3. Zenon Wnuk - Sekretarz,
4. Joanna Jodłowska - Członek,
5. Marek Jarmoliński - Członek.
Życiorysy członków Rady Nadzorczej dostępne są na stronie internetowej KPPD-Szczecinek S.A.-
http://www.kppd.pl
Mandaty członków Rady Nadzorczej bieżącej kadencji upływają z dniem zatwierdzenia sprawozdania
finansowego Spółki za 2023 r.
Rada Nadzorcza odbywa posiedzenia w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.
Posiedzenia Rady Nadzorczej zwoływane są przez jej Przewodniczącego, a w przypadku gdy ten
nie może tego uczynić, zwołuje je Wiceprzewodniczący albo Sekretarz, z inicjatywy własnej lub na
wniosek Zarządu bądź członka Rady, w którym podany jest proponowany porządek obrad.
W przypadku złożenia pisemnego żądania zwołania posiedzenia Rady Nadzorczej przez Zarząd
lub członka Rady, posiedzenie powinno zostać zwołane w terminie dwóch tygodni od dnia doręczenia
wniosku, na dzień przypadający nie źniej niż przed upływem dwóch tygodni od dnia doręczenia
wniosku. W przypadku niezwołania posiedzenia we wskazanym terminie, wnioskodawca może je zwołać
samodzielnie, podając datę, miejsce i proponowany porządek obrad.
Posiedzenia Rady Nadzorczej otwiera i prowadzi Przewodniczący Rady, a pod jego nieobecność
Wiceprzewodniczący. W przypadku nieobecności zarówno Przewodniczącego, jak
i Wiceprzewodniczącego Rady, posiedzenie może otworzyć każdy z członków Rady zarządzając wybór
przewodniczącego posiedzenia.
Rada Nadzorcza podejmuje uchwały, jeżeli w posiedzeniu uczestniczy co najmniej połowa jej członków,
przy czym wszyscy członkowie zostali na nie pisemnie zaproszeni.
Zawiadomienia zawierające porządek obrad oraz wskazujące termin i miejsce posiedzenia Rady
Nadzorczej winny zostać wysłane, co najmniej na dziesięć dni przed wyznaczonym terminem posiedzenia
Rady Nadzorczej na adresy wskazane przez członków Rady Nadzorczej. Rada Nadzorcza podejmuje
uchwały bezwzględną większością głosów. Porządek obrad ustala oraz zawiadomienia rozsyła
Przewodniczący Rady Nadzorczej albo inna osoba, jeżeli jest uprawniona do zwołania posiedzenia.
W sprawach nieobjętych porządkiem obrad Rada Nadzorcza uchwały powziąć nie może, chyba
że wszyscy jej członkowie są obecni i wyrażają zgodę na powzięcie uchwały. Uchwały Rady Nadzorczej
mogą być powzięte także bez odbywania posiedzenia, w ten sposób, iż wszyscy członkowie Rady
Nadzorczej, znając treść projektu uchwały, wyrażą na piśmie zgodę na postanowienie, które ma być
powzięte i na taki tryb głosowania. Członkowie Rady Nadzorczej mogą brać udział w podejmowaniu
uchwał, oddając swój głos na piśmie za pośrednictwem innego członka Rady Nadzorczej. Nie dotyczy
KPPD-Szczecinek S.A.
Oświadczenie o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego
11
to głosowań w sprawach wprowadzonych do porządku obrad na posiedzeniu. Posiedzenie Rady
Nadzorczej oraz podejmowanie uchwał przez Radę Nadzorczą może się ponadto odbywać w ten sposób,
iż członkowie Rady Nadzorczej uczestniczą w posiedzeniu i podejmowaniu uchwał przy wykorzystaniu
środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość, przy czym wszyscy biorący udział
w posiedzeniu członkowie Rady Nadzorczej muszą być poinformowani o treści projektów uchwał.
Rada Nadzorcza wykonuje swoje obowiązki kolegialnie, może jednak delegować swoich członków
do samodzielnego pełnienia określonych czynności nadzorczych. W przypadku, gdy członkowie Rady
Nadzorczej będą oddelegowani przez grupę akcjonariuszy do stałego pełnienia nadzoru, będą składać
Radzie Nadzorczej szczegółowe, pisemne sprawozdania z pełnionej funkcji na każdym posiedzeniu.
Członek Rady Nadzorczej jest zobowiązany do informowania o zaistniałym konflikcie interesów
pozostałych członków i jest zobowiązany do wstrzymania się od głosu podczas głosowania w danej
sprawie.
Oprócz spraw określonych w przepisach Kodeksu spółek handlowych oraz postanowieniach Statutu
Spółki, w szczególności do kompetencji Rady Nadzorczej należy:
1. ocena sprawozdania Zarządu z działalności Spółki oraz sprawozdania finansowego za ubiegły rok
obrotowy oraz zapewnienie ich weryfikacji przez wybranych przez siebie biegłych rewidentów,
2. badanie co roku i zatwierdzenie planów działalności gospodarczej Spółki, planów finansowych
i marketingowych oraz żądanie od Zarządu szczegółowych sprawozdań z wykonania tych planów,
3. składanie Walnemu Zgromadzeniu pisemnego sprawozdania z wyników czynności, o których mowa
w pkt 1-2
4. ocena i przedstawianie Walnemu Zgromadzeniu wniosków Zarządu, co do podziału zysków
i pokrycia strat,
5. wyrażanie zgody na transakcje obejmujące zbycie lub nabycie akcji lub innego mienia
(z wyłączeniem nieruchomości, użytkowania wieczystego lub udziału w nieruchomości,
z zastrzeżeniem treści art.19.2 pkt 6 oraz art.25.2 pkt 6 Statutu Spółki), lub zaciągnięcie pożyczki
pieniężnej, jeżeli wartość danej transakcji przewyższy 15% wartości aktywów netto Spółki, według
bilansu z ostatniego roku obrotowego,
6. wyrażanie zgody na nabycie, zbycie nieruchomości, użytkowania wieczystego lub udziału
w nieruchomości, których wartość nie przekracza 5% wartości aktywów netto Spółki, według bilansu
z ostatniego roku obrotowego,
7. powoływanie, zawieszanie i odwoływanie członków Zarządu,
8. delegowanie członków Rady Nadzorczej, na okres nie dłuższy niż trzy miesiące, do czasowego
wykonywania czynności członków Zarządu, którzy zostali odwołani, złożyli rezygnację albo
z innych przyczyn nie mogą sprawować swoich czynności.
9. ustalanie jednolitego tekstu zmienionego Statutu,
10. okresowa ocena transakcji zawartych z podmiotami powiązanymi, na warunkach rynkowych
w ramach zwykłej działalności Spółki.
Ponadto Rada Nadzorcza sporządza i przedstawia Zwyczajnemu Walnemu Zgromadzeniu
do zatwierdzenia roczne sprawozdanie, które zawiera co najmniej:
1. ocenę sytuacji Spółki w ujęciu skonsolidowanym, z uwzględnieniem oceny systemów kontroli
wewnętrznej, zarządzania ryzykiem, compliance oraz funkcji audytu wewnętrznego; ocena ta obejmuje
wszystkie istotne mechanizmy kontrolne, w tym zwłaszcza dotyczące raportowania i działalności
operacyjnej,
2. informacje na temat:
1) składu rady i jej komitetów,
2) spełniania przez członków rady i jej komitetu kryteriów niezależności,
3) liczby posiedzeń rady i jej komitetu w raportowanym okresie,
4) dokonanej samooceny pracy rady nadzorczej;
3. ocenę stosowania przez spółkę zasad ładu korporacyjnego oraz sposobu wypełniania przez Spółkę
obowiązków informacyjnych dotyczących ich stosowania, określonych w Regulaminie Giełdy
i przepisach dotyczących informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów
wartościowych; wraz z informacją na temat działań, jakie rada nadzorcza podejmowała w celu dokonania
tej oceny.
KPPD-Szczecinek S.A.
Oświadczenie o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego
12
4. ocenę zasadności wydatków na wspieranie kultury, sportu, instytucji charytatywnych itp.
Szczegółowy tryb działania Rady Nadzorczej określa Regulamin Rady Nadzorczej, którego treść jest
dostępna na stronie internetowej Spółki www.kppd.pl.
Zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich
oraz nadzorze publicznym (t.j. Dz.U. 2022, poz. 1302, z ź.zm.) w Spółce w 2023 r. działał Komitet
Audytu w poniższym składzie:
1) Marek Jarmoliński - Przewodniczący Komitetu Audytu,
2) Joanna Połetek-Żygas - członek Komitetu Audytu,
3) Andrzej Gruse - członek Komitetu Audytu,
4) Zenon Wnuk - członek Komitetu Audytu,
5) Joanna Jodłowska - członek Komitetu Audytu.
Na dzień sporządzenia niniejszego raportu Komitet Audytu spełniał wymagania określone w ww. ustawie:
1) Marek Jarmoliński, Joanna Połetek-Żygas oraz Joanna Jodłowska spełniają ustawowe kryteria
niezależności,
2) Zenon Wnuk-
p
osiada wiedzę i umiejętności w zakresie rachunkowości oraz z zakresu branży
drzewnej, w związku z wcześniejszym przebiegiem pracy zawodowej,
3) Marek Jarmoliński-
p
osiada wiedzę i umiejętności z zakresu branży drzewnej, w związku
z uzyskanym wykształceniem i wcześniejszym przebiegiem pracy zawodowej,
4) Andrzej Gruse-
p
osiada wiedzę i umiejętności z zakresu branży drzewnej, w związku
z uzyskanym wykształceniem i wcześniejszym przebiegiem pracy zawodowej,
5) Joanna Jodłowska-
p
osiada wiedzę i umiejętności w zakresie rachunkowości oraz z zakresu
branży drzewnej, w związku z przebiegiem pracy zawodowej.
Weryfikację niezależności członków Komitetu Audytu przeprowadziła Rada Nadzorcza.
Zakres działania Komitetu określa ww. ustawa oraz uchwalony przez Radę Nadzorczą regulamin.
Zgodnie z opracowaną przez Komitet Audytu polityką i procedurą w zakresie wyboru podmiotu
uprawnionego do badania ustawowego sprawozdania finansowego, firma audytorska jest wybierana
z odpowiednim wyprzedzeniem, aby umożliwić udział w inwentaryzacji znaczących składników
majątkowych. Wybór dokonywany jest na podstawie rekomendacji komitetu audytu Rady Nadzorczej,
która powinna zawierać uzasadnienie wyboru określonego biegłego rewidenta/firmy audytorskiej
lub odnowienia umowy z dotychczasowym podmiotem. Wybór jest dokonywany z uwzględnieniem zasad
bezstronności i niezależności firmy audytorskiej, przy czym przy wyborze firmy audytorskiej
uwzględniane są takie czynniki jak m.in. cena zaproponowana za usługę, dotychczasowe doświadczenie
podmiotu w badaniu sprawozdań jednostek o podobnym do Spółki profilu działalności tj. przetwórstwa
drewna, dotychczasowe doświadczenie podmiotu w badaniu sprawozdań jednostek zainteresowania
publicznego, posiadane doświadczenie zespołu audytowego w badaniu sprawozdań finansowych spółek
notowanych na rynku podstawowym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, liczba osób
dostępnych do prowadzenia badania w Spółce, kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób
bezpośrednio zaangażowanych w prowadzone w Spółce badanie, czy reputacja firmy audytorskiej na
rynkach finansowych; przy ocenie kandydata pomocne może być także korzystanie z referencji. Przy
wyborze przestrzegane są ustawowe wymagania oraz zasady rotacji kluczowego biegłego rewidenta.
Rekomendacja Komitetu Audytu dotycząca wyboru biegłego rewidenta do badania sprawozdania
finansowego za lata 2023-2025 oraz przeprowadzenia przeglądu śródrocznego sprawozdania finansowego
za lata 2023- 2025 została sporządzona w następstwie zorganizowanej przez Emitenta procedury wyboru
spełniającej obowiązujące kryteria.
Polityka Spółki w zakresie świadczenia dodatkowych usług przez firmę audytorską, podmiot powiązany
z firmą audytorską lub członka jego sieci zakłada przede wszystkim, że firma audytorska
przeprowadzająca ustawowe badania spółki lub podmiot powiązany z firmą audytorską, ani żaden
z członków sieci, do której należy biegły rewident lub firma audytorska, nie świadczą bezpośrednio ani
pośrednio na rzecz Spółki jej jednostki dominującej ani jednostek przez nią kontrolowanych żadnych
usług zabronionych, natomiast istnieje możliwość zlecenia przez Spółkę świadczenia dodatkowych usług
KPPD-Szczecinek S.A.
Oświadczenie o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego
13
na jej rzecz, poza jednak badaniem ustawowym sprawozdania finansowego Spółki, nie będącymi
usługami zabronionymi. Świadczenie przez firmę audytorską na rzecz Spółki pomocniczych usług
niezwiązanych bezpośrednio z audytem nie może powodować konfliktu interesów, a ponadto takie usługi
mogą być świadczone wyłącznie w zakresie niezwiązanym z polityką podatkową Spółki,
po przeprowadzeniu przez Komitet Audytu oceny zagrożeń i zabezpieczeń niezależności biegłego
rewidenta i firmy audytorskiej.
W roku 2023 firma audytorska badająca sprawozdania finansowe świadczyła dwie dozwolone usługi
niebędące badaniem na rzecz Spółki. Komitet Audytu przeprowadził ocenę zagrożeń i zabezpieczeń
niezależności audytora i nie zidentyfikował czynników, które mogłyby powodować, iż wykonanie przez
Audytora prac dodatkowych, spowoduje lub może spowodować powstanie konfliktu interesów
u Audytora. Komitet Audytu podjął uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umowy
z Audytorem na świadczenie usługi związanej:
1) z oceną sprawozdania Rady Nadzorczej o wynagrodzeniach za rok 2022,
2) z badaniem prawidłowości wyliczenia wartości współczynnika intensywności zużycia energii
elektrycznej za lata 2021-2023.
W roku obrotowym 2023 Komitet Audytu zbierał się ośmiokrotnie .
XIII. OPIS POLITYKI ŻNORODNOŚCI STOSOWANEJ DO ZARZĄDU I RADY
NADZORCZEJ.
Od 27.05.2022 r. po zatwierdzeniu przez Zwyczajne Walne Zgromadzenie, Spółka posiada politykę
żnorodności w odniesieniu do Zarządu oraz Rady Nadzorczej.
Celem niniejszej polityki jest zapewnienie wysokiej jakości realizacji zadań przez Zarząd
Spółki oraz Rady Nadzorczej poprzez wybór kompetentnych osób do pełnienia funkcji
we władzach Spółki, stosując w pierwszej kolejności obiektywne kryteria merytoryczne
i uwzględniając korzyści wynikające z różnorodności.
Przyjęta polityka różnorodności odnosi się również do pozostałych pracowników Spółki.
Polityka różnorodności ma na celu eliminację zjawiska dyskryminacji w miejscu pracy
i budowanie kultury organizacyjnej otwartej na zróżnicowanych pracowników, która prowadzi
do budowania mocnej pozycji rynkowej i przewagi konkurencyjnej na rynku.
Celem zarządzania różnorodnością w KPPD-Szczecinek S.A. jest stworzenie środowiska pracy,
w którym każda zatrudniona osoba czuje się szanowana i doceniona, w którym może w pełni
realizować i rozwijać swój potencj, co przyczynia się do sukcesu firmy.
Jako wyraz przyjęcia niniejszej polityki różnorodności, jest wdrożony w Spółce Kodeks Etyki,
który definiuje podstawowe wartości i zasady, jakimi kierują się pracownicy Firmy.
Najważniejsze z tych zasad to: uczciwość, rzetelność i przejrzystość podejmowanych działań,
a także szacunek i otwartość dla różnorodności pracowników.
Spółka stwarza pracownikom równe szanse w dostępie do rozwoju zawodowego i awansu bez
względu na kolor skóry, wyznawaną religię, płeć, wiek, narodowość, orientację seksualną,
obywatelstwo, stan cywilny, posiadanie dzieci, poglądy polityczne, niepełnosprawność czy
inny status legalnie chroniony.
Decyzje dotyczące zatrudnienia pracowników, jak i wyboru członków Zarządu i Rady
Nadzorczej, dokonywane są na podstawie obiektywnych kryteriów. KPPD-Szczecinek S.A.
dąży do zapewnienia wszechstronności i różnorodności organów Spółki, szczególnie
w obszarze płci, kierunków wykształcenia, wieku i doświadczenia zawodowego, przy czym
głównymi kryteriami wyboru są wysokie kwalifikacje, profesjonalizm oraz kompetencje
kandydata do pełnienia określonej funkcji.
Polityka różnorodności ma na celu eliminację zjawiska dyskryminacji w miejscu pracy
i budowanie kultury organizacyjnej otwartej na zróżnicowanych pracowników, która prowadzi
do budowania mocnej pozycji rynkowej i przewagi konkurencyjnej na rynku.
Przy wyborze osób sprawujących funkcje zarządcze i nadzorcze oraz zatrudnionych
kluczowych menedżerów, decydujące znaczenie mają wyksztcenie, kompetencje,
umiejętności oraz doświadczenie poszczególnych kandydatów. Elementy takie, jak wiek czy
KPPD-Szczecinek S.A.
Oświadczenie o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego
14
płeć nie mają wpływu na ocenę kandydatów. Opisane powyżej kryteria oceny kandydatur
w odniesieniu do władz Spółki oraz jej kluczowych menedżerów pozwalają dokonać wyboru
kandydatów zapewniających możliwość realizacji strategii oraz rozwoju działalności.
PODPISY WSZYSTKICH CZŁONKÓW ZARZĄDU
Data
Imię i nazwisko
Stanowisko/Funkcja
26.03.2024 r. Marek Szumowicz-Włodarczyk Prezes Zarządu
26.03.2024 r. Bożena Czerwińska-Lasak Wiceprezes Zarządu